پلن معاملاتی؛ کلید حرفه ای شدن در بازار مالی - آموزش روانشناسی معامله گر

پلن معاملاتی؛ کلید حرفه ای شدن در بازار مالی

آیا می‌دانستید فقط 5 تا 10 درصد از معامله‌گران بازارهای مالی موفق می‌شوند و مابقی آن‌ها شکست می‌خورند؟!

برای حرفه‌ای شدن در بازار، پلن معاملاتی داشته باشید

آیا می‌دانستید فقط 5 تا 10 درصد از معامله‌گران بازارهای مالی موفق می‌شوند و مابقی آن‌ها شکست می‌خورند؟!

وقتی اسم پلن معاملاتی را می‌شنوید شاید فکر کنید که همان استراتژی معاملاتی است، ولی اصلا چنین چیزی نیست! پلن معاملاتی آن‌قدر مهم است که من (فردین ترکفر) در مسیر آموزشی ایزی‌ پیپس یک بخش جداگانه تحت عنوان شتابدهنده ایزی‌ پیپس را برای آن در نظر گرفته‌ام. در شتابدهنده ایزی‌ پیپس انحصارا دانشجوهایی که توانستند از دوره آموزشی به سفیران و سپس به شتابدهنده برسند را نظارت می‌کنم تا پلن معاملاتی خودشان را بنویسند تا بتوانند استیتمنت لایو بازار بدهند و سپس به جذب سرمایه برسند. جذب سرمایه برای آن‌ها منوط به داشتن پلن معاملاتی است.

حالا پلن معاملاتی چیست؟!

چه بخش‌هایی دارد؟!

ما چگونه می‌توانیم تریدینگ پلن درستی داشته باشیم؟!

پلن معاملاتی بخش‌های مختلفی دارد که یک بحث مفصل است، ولی من می‌خواهم اساسی‌ترین نکاتی که شما  پس از مشاهده ویدئوی بالا باید یادداشت کنید را به شما بگویم.

بخش اول: من چرا و چطور می‌خواهم در بازارهای مالی فعالیت کنم؟

مثال:

بازارهای مالی که روبروی من است، مسکن، طلا، بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال است. من برای خودم نوشتم که رویکردم برای مسکن  5 تا 10 سال است و از این شخص مشاوره می‌گیرم و سپس خرید و فروش می‌کنم یا خانه را رهن و اجاره می‌دهم. برای بازار بورس رویکرد من 3 تا 5 سال و تایم فریم من روزانه و هفتگی است. این صنایع را بررسی و به این صورت از تایم فریم روزانه و هفتگی به همراه فاندامنتال (تحلیلی بنیادی)، تحلیل می‌کنم.

برای بازار ارزهای دیجیتال به عنوان مثال (بیت کوین، اتریوم، لایتکوین، ریپل و….) را در تایم فریم روزانه و از نظر بنیادی تحلیل می‌کنم. همچنین از مشاوره‌های فلان نهاد تحقیقاتی نیز استفاده می‌کنم و سپس سرمایه‌گزاری را انجام می‌دهم.

برای تمام این بازارها رویکرد من سرمایه‌گزاری و برای بازار فارکس رویکردم معامله‌گری است (چه تایم فریمی کار می‌کنم؟ این نمادها را ترید می‌کنم، برای روزانه این نمادها برای 4 ساعته اون نمادها با فلان استراتژی که بعدا راجع به آن‌ها صحبت می‌کنم).

استایل تریدری من به این شکل مشخص شد که برای بازارهای مسکن و بورس من بلند مدت، برای بازارهای ارزهای دیجیتال میان مدت (6ماه تا 2 سال) و برای بازار فارکس کوتاه مدت هستم. همچنین من اسکلپر نیستم که در تایم فریم یک دقیقه و پنج دقیقه معامله کنم و در تایم فریم روزانه به صورت day trading و تایم فریم 15 دقیقه و یم ساعته هم زیاد انجام نمی‌دهم.

در این مرحله دقیقا مشخص کردم چرا و چطور در بازارهای مالی مختلف می‌خواهم فعالیت کنم. شما هم دقیقا همین الان باید در بخش اول پلن معاملاتی خودتان این‌ها را بنویسید و اگر اهمال کاری کنید، بدانید هیچوقت یک تریدر سودده نخواهید شد.

بخش دوم : سیستم معاملاتی

در بخش دوم باید مشخص کنید که استراتژی شما برای تحلیل این بازارها چیست؟!

مثال:

برای بازار مسکن از مشاوره های فلان شخص استفاده می‌کنم

یا برای بازارهای ارز دیجیتال از این سبک تحلیلی

برای بازار فارکس به عنوان مثال پرایس اکشن استفاده می‌کنم، با فلان اندیکاتور  یا الیوت استفاده می‌کنم یا تکنیکال کلاسیک یا سیستم‌های معاملاتی خودم که در طول زمان توسعه دادم را استفاده می‌کنم

این موارد می‌شوند: استراتژی من

ولی مدیریت ریسک و سرمایه که روی استراتژی سوار می‌شود، اسمش می‌شود: سیستم معاملاتی

یعنی

استراتژی + مدیریت ریسک و سرمایه= سیستم معاملاتی

مثال:

من می‌خواهم در بازار فارکس روی فلان نمادها با این استراتژی معامله کنم به عنوان مثال اسکلپر هستم و تایم فریم یک دقیقه، پنج دقیقه و پانزده دقیقه‌ای، استراتژِی من این است (پرایس اکشن) و هر پوزیشن انقدر درصد ریسک می‌کنم، اگر انقدر درصد (مثلا 10 درصد) ضرر کردم، به عنوان مثال، یک هفته معامله نمی‌کنم.

دقیقا قوانین مدیریت ریسک و سرمایه خودم را می‌نویسم که یک بحث مفصل است ولی شما باید به شکل دقیق بنویسید که در هر معامله و در مجموع معاملات چقدر می‌خواهید ریسک بکنید و سرمایه شما چقدر در منفی رفت یک سری کارها را انجام می‌دهید؟ مجموع این دو یعنی استراتژی  + مدیریت ریسک و سرمایه می‌شود سیستم معاملاتی که بخش دوم  پلن معاملاتی محسوب می‌شود

بخش سوم : باید گزارش نویسی کنید و ژورنال بنویسید

تا زمانی‌که چیزی مکتوب نشود ما نمی‌توانیم آن را ارزیابی کنیم و بفهمیم که آیا در مسیر هستیم یا نه. آن شخصی که سوار قایق است تا زمانی که ننوشته باشد که فلان روز باد از این جهت آمد و من این کار را کردم روز قبلش باد از شمال آمد، من آن کارها را انجام داده و موفق شدم، نمی‌تواند در آینده بفهمد چه کارهایی را باید انجام دهد تا به موفقیت برسد.

چگونه  ژورنال معاملاتی بنویسم؟

شما در ژورنال معاملاتی نباید بنویسید اینجا وارد شدم و اینجا خارج شدم…..این نماد…..این تایم…..این‌ها خیلی مسخره است و حتی خود متاتریدر هم این اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارد!
شما باید بنویسید که دلیل من برای ورود با این استراتژی چه بوده…
به این دلیل وارد شدم…..به این دلیل خارج شدم…
از اینجا فهمیدم که روند بازار صعودی است….چرا اصلا وارد معامله شدم؟!…
چه احساساتی داشتم……چرا این معامله من با سود بسته شد (این می‌شود نقطه قوت من)…
چرا این معامله من با ضرر بسته شد (این می‌شود نقطه ضعف من) و به مرور زمان روی نقطه قوت‌هایتان تمرکز کنید تا مسلط‌‌تر بشوید و نقاط ضعف‌تان را نیز تا حد امکان شناسایی کنید ولی تا حد امکان تمرکزتان روی نقطه قوت‌ها باشد.

تفاوت پلن معاملاتی و استراتژی معاملاتی

همه مواردی که گفتم فقط و فقط با تمرکز روی ژورنال و مرور کردن معاملاتتان به دست می‌آید. به زبان ساده استراتژی بخشی از پلن معامله است با نوشتن ژورنال معاملاتی، پلن معاملاتی شما نیز اصلاح می‌شود. ممکن است بعد از چند ماه به این نتیجه برسید که اصلا این سبک معاملاتی که من یاد گرفتم به درد فارکس نمی‌خورد؛ پس آن را ادامه نمی‌دهم.

خیلی‌ها فکر می‌کنند پلن معاملاتی همان استراتژی است و می‌گویند پرایس اکشن یاد بگیریم، الیوت یاد بگیریم؛ پرایس اکشن عالی است…

در این نوشته شما آموختید که پلن معاملاتی چیزی فراتر از استراتژی معاملاتی است و این‌که می‌گویند شما فقط باید پرایس اکشن یاد بگیرید ولاغیر و تنها راز موفقیت شماپرایس اکشن است، را اصلا جدی نگیرید!

پرایس اکشن فقط یک سبک تحلیلی است و تنها راز موفقیت و تبدیل شدن به یک تریدر سودده پایدار این است که شما پلن معاملاتی داشته باشید، روانشناسی معامله‌گری را به صورت حرفه‌ای و اصولی در طول زمان یاد بگیرید و تمرین کنید و درون شما نهادینه بشود و سپس این پلن معاملاتی و روانشناسی معامله‌گری را به مرور زمان تمرین و اجرا کنید تا تسلط پیدا کنید.

این تنها راز موفقیت و تبدیل شدن به یک تریدر سودده پایدار است و استراتژی معاملاتی که می‌شود پرایس اکشن، الیوت و سبک‌های تحلیلی، فقط 20 تا 30 درصد داستان هستند. (شرط لازم هستند ولی کافی نیستند.)

img_top_01.png

با شرکت در دوره روانشناسی، با استراتژی و پلن معاملاتی آشنا میشوید تا بتوانید پلن معاملاتی خود را بهبود دهید،
انواع ترس و طمع در بازارهای مالی را شناسایی خواهید کرد،
در نهایت با روانشناسی خویشتن در معاملات و ایجاد طرز فکر صحیح، در جهت تبدیل شدن به تریدر حرفه ای حرکت خواهید کرد.

نسبت به روش تحلیلتان تعصب نداشته باشید

بازار را آنطوری که هست ببینید نه آنطوری که دلتان می‌خواهد. بازار با عدم قطعیت همراه است و به همین دلیل است که ریسک و سرمایه را مدیریت می‌کنیم و به همین دلیل است که باید پلن معاملاتی بنویسیم و در نهایت به همین دلیل است که باید پلن معاملاتی‌مان را در طول زمان آپدیت کنیم و با آپدیت کردن پلن معاملاتی به خوشناسی فردی می‌رسیم و به مرور زمان و با سیر تکاملی که در طول زمان در ما ایجاد می‌شود به یک تریدر سودده پایدار تبدیل می‌شویم.

این مقاله آموزشی مهم را لطفا  با بهترین دوستانت به اشتراک بگذار تا آنها هم بتوانند در مسیر صحیح تریدر شدن گام بردارند.

یادت باشه که در کامنت‌ها نظرت را راجع به پلن معاملاتی بنویسی.

آیا شروع کردی به نوشتن؟!

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

چگونه بهترین استراتژی معاملاتی را انتخاب کنم؟

آنچه در این پست میخوانید اول تکنیکال یاد بگیرم یا فاندامنتال؟استراتژی معاملاتی فاندامنتال (بنیادی)استراتژی معاملاتی تکنیکالاستراتژی معاملاتی پرایس اکشناستراتژی معاملاتی…

بیشتر بخوانید

رد ادعاهای بی اساس در بازار های مالی

آنچه در این پست میخوانید سخن آخر در این روز ها شاید در شبکه های اجتماعی(به خصوص اینستاگرام) افرادی را…

بیشتر بخوانید

آموزش عوامل فاندامنتال و تکنیکال معامله جفت ارز دلار ین (USDJPY)

آنچه در این پست میخوانید ایده‌ها و ترفند‌های معامله جفت‌ارز دلارین USDJPYدلارین به عنوان جفت‌ارز اصلی (Major Currency Pair)بهترین زمان معامله…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *