چگونه بهترین استراتژی معاملاتی را انتخاب کنم؟ - آموزش روانشناسی معامله گر

چگونه بهترین استراتژی معاملاتی را انتخاب کنم؟

استراتژی معاملاتی فاندامنتال رویکردی میان‌مدت و بلندمدت دارد. اگر میخواهید در بورس سرمایه گزاری کنید، حتما فاندامنتال را یاد بگیرید که برای بلند مدت آن را لازم خواهید داشت.

اول تکنیکال یاد بگیرم یا فاندامنتال؟

استراتژی معاملاتی فاندامنتال (بنیادی)

استراتژی معاملاتی فاندامنتال رویکردی میان‌مدت و بلندمدت دارد. اگر میخواهید در بورس سرمایه گزاری کنید، حتما فاندامنتال را یاد بگیرید که برای بلند مدت آن را لازم خواهید داشت.

برای ترید در فارکس، طی دو سال اول تریدتان به فاندامنتال نیاز نخواهید داشت، چون یاد گرفتنش زمان‌بر و انرژی بر است ولی بعد از دو سال اگر دوست داشتید می‌توانید برای یادگیری آن وقت بگذارید. (هرچند، دیده شده تا چهار یا پنج سال بعد هم خیلی‌ها اصلا نیازی به آن پیدا نمی‌کنند!)

من (فردین ترکفر) در چهار سال اول تریدری، اصلا کاری به فاندامنتال نداشتم و به مرور، به مدت دو یا سه سال آموزش دیده و یاد گرفتم. در حال حاضر برای تریدهایم در حال استفاده از فاندامنتال هستم.

فاندامنتال به‌درد میخورد به این 2 دلیل:
برای اینکه وین ریت (Win Rate) سیستم معاملاتیتان یا ریوارد به ریسکتان را بالا می‌برد (در یکی از این دو مورد کمکتان می‌کند) و همچنین کمک می‌کند که استراتژی‌تان را به روز کنید (یعنی سودآوریتان را افزایش بدهید). البته در بلندمدت سوددهی‌تان فرقی نمی‌کند ولی کمک می‌کند که بصورت کلی تاثیری مثبت داشته باشد.

استراتژی معاملاتی تکنیکال

از دسته تکنیکال‌ها: پرایس اکشن، الیوت، سیستم‌های اندایکاتوری و سبک‌های دیگری را می‌توان نام برد که هنوز به ایران نیامده که عده‌ای بگویند: “من این سبک رو کار می‌کنم و روش شما به درد نمی‌خوره”.
حالا به مرور سبک‌های متفاوتی معرفی می‌شوند و باز ما باید منتظر باشیم که هر کسی بیاید بگوید سبک من عالی است و برای شما به درد نمی‌خورد.

مثلا پرایس اکشن کارها می‌گویند اندیکاتورها لگ دارند و به درد نمیخورند ولی خیلی‌ها (بیش از 95 درصدشان) کل اندیکاتورهایی که کار کرده‌اند شامل 35 اندیکاتور متاتریدر است و اصلا فرق بین اندیکاتور و اوسیلاتور را بلد نیستند؛ حتی نمی‌دانند RD چی است، HD را کجا باید استفاده کنند و اصلا نمیدانند مکدی (MACD Indicator) را باید برای RD استفاده کنند یا HD و…

مواردی که بالاتر گفته شد سوالات مهمی هستند که چون عده‌ای نمی‌دانند، قضاوت می‌کنند یا شاید یک سری آدم‌ را نیز گمراه کنند. اتفاقا اندیکاتورها خیلی هم عالی هستند اما به شرطی که درست استفاده بشوند!

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن

پرایس اکشن سبک خوب و واقعا کاربردی است و شما می‌توانید برای ترید کردن از آن استفاده کنید. حالا تایم فریم تریدتان چه 5 دقیقه‌ای باشه چه چهار ساعته فرقی نمی‌کند؛ همیشه می‌تواند به شما کمک کند ولی لطفا متعصبانه به سمتش نروید!
فکر نکنید فقط پرایس اکشن است و لاغیر. در واقع پرایس اکشن به درد کسانی می‌خورد که دوست دارند بیشتر ذهنی ترید کنند یا سابجکتیو تریدینگ کنند که توضیحش مفصل است.

استراتژی معاملاتی با اندیکاتور

اندیکاتور به درد کسانی می‌خورد که دوست دارند فکت محور معامله کنند. منطق بیشتر برایشان اهمیت دارد. دوست دارند بگویند اینجا نقطه ورود من است و دیگر هم تغییر نکند. این‌ دسته از تریدرها باید بروند سمت سیستم‌های آبجکتیو که  همین سبک اندیکاتور محور می‌شود.

استراتژی معاملاتی الیوت

الیوت کارها هم مثل پرایس اکشن کارها سابجکتیو هستند. یعنی مثلا بر روی نمودار موج شماری می‌کنند!
پرایس اکشن کارها هم همینطور به صورت ذهنی یک سری قوانینی را دارند و مثل اندیکاتورها نیستند که دقیقا نقطه ورود را مشخص کنند و بگویند دقیقا اینجا وارد شو.

دوستان من (فردین ترکفر) بیش از 3000 اندیکاتور را تست کرده‌ام و این حرف را به شما میزنم. در حال حاضر اندیکاتورهای متاتریدر صرفا برای یادگیری پایه‌ای موضوع هستند و برای ایجاد سیستم‌های اندیکاتوری خیلی جزئیات و نکات را شامل می‌شود و یکسری اصول و قواعد دارد.

جمع بندی

اگر میخواهید سابجکتیو یعنی ذهنیتی کار کنید و قوانین ذهنی داشته باشید، به زبان ساده‌تر خیلی راحت‌ هستید که مثلا روی نمودار بتوانید بصورت ذهنی معامله کنید، سمت پرایس اکشن یا الیوت بروید ولی یک باگ یا اشکال اساسی در اینجا وجود دارد:

 

اشکال پرایس اکشن یا الیوت چیست؟

پرایس اکشن باعث می‌شود شما دچار خطای شناختی بشوید و در آینده خیلی به روانشناسی معامله‌گری نیاز پیدا خواهید کرد.

ولی در سیستم اندیکاتوری دیگر آنچنان روانشناسی معامله‌گری برایتان اهمیت پیدا نمی‌کند‌ ولی در سبک سابجکتیوها خیلی بیشتر مهم می‌شود.

در مورد الیوت کارها، با یک مثال ساده می‌گویم که اگر شما دو نمودار جلویشان بگذارید،  یکی می‌گوید که ” یک، دو، سه، چهار، پنج، الان می‌خواد بره موجی دو اصلیشو بزنه” ولی یکی هم ممکن است بگوید “یک، دو، سه، الان توی چهار هستیم” یعنی نمودارها را هر شخص یک جور متفاوت می‌بیند و در نهایت شما نمی‌دانید که کدامشان درست است؟!

این از اشکال سابجکتیو تریدینگ است. من الیوت رابرت پراکتر، رابرت ماین و گلن نیلی را کار کردم و یک سال هم از مشاوره‌های تخصصی گلن نیلی استفاده کردم که این حرف‌ها را به شما می‌زنم و الان هم از الیوت در تحلیل‌ها و تریدهایم استفاده می‌کنم ولی شما در دو سال اول به الیوت نیازی ندارید مثل فاندامنتال.

پس می‌ماند: تکنیکال کلاسیک، پرایس اکشن و سیستم‌های اندیکاتوری

هر کدام از این 3 روش متناسب با رویکرد و هدفی که دارید و نوشتن استراتژی معاملاتی خودتان می‌تواند مفید باشد ولی در کل شما یک ذهنیت خوبی پیدا کرده‌اید که پرایس اکشن، تکنیکال کلاسیک، الیوت، فاندامنتال و همه این‌ها را کجا استفاده کنید.

امیدوارم که این مقاله تا حدی به دردتان خورده باشد که بتوانید تصمیم گیری درستی برای انتخاب استراتژی معاملاتی خود داشته باشید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

پلن معاملاتی؛ کلید حرفه ای شدن در بازار مالی

آنچه در این پست میخوانید برای حرفه‌ای شدن در بازار، پلن معاملاتی داشته باشیدبخش اول: من چرا و چطور می‌خواهم…

بیشتر بخوانید

آموزش عوامل فاندامنتال و تکنیکال معامله جفت ارز دلار ین (USDJPY)

آنچه در این پست میخوانید ایده‌ها و ترفند‌های معامله جفت‌ارز دلارین USDJPYدلارین به عنوان جفت‌ارز اصلی (Major Currency Pair)بهترین زمان معامله…

بیشتر بخوانید

جریان استراتژی در حرفه معامله گری!

آنچه در این پست میخوانید استراتژی چیست؟ جریان استراتژی در حرفه معامله‌گری هیچ کس واقعاً نمی‌داند استراتژی به چه معنی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *